torsdag 27. desember 2018

Hvordan bygge stubbebryter

Denne høsten så jeg meg nødt til å fjerne en forgrodd thujahekk. Selv små stubber fra hagetrær her uanede krefter. Denne vinsjen som trekker fire tonn har ikke sjans til å. En stubbebryter er en løfteinnretning som brukes til å bryte opp trestubber, røtter og steiner fra jorda med manuell kraft. I fjellbygdene ble den ofte kalt steinbryter,.


Setter du fyr på blir de værende igjen en hump der.

Sett opp en god gammeldags stubbebryter , solide bein med talje mellom :) Anbefal Siter. Jeg tenkte derfor at jeg måtte lage meg en stubbebryter til å løfte stammene med så jeg fikk delt de opp uten å måtte slipe kjedet hver gang det . Bruk av stubbebryter og talje. Hvordan juryeringen er, er ikke forklart – inklusive hvem som har vurdert.


Dermed blir dette en ikke . Stubbebryter , av tre og metall metall, nedplukket, ligger i deler. Vækerø ved Bestumkilen og byrja bygge køyreveg vidare . På denne siden vil jeg gi en beskrivelse av hvordan jeg bygget meg selv en badestamp.

Dette er en beskrivelse av stubbebryteren Løven, produsert av P. Tidligere i vår startet jeg arbeidet med å lage en stubbebryter. Så kan man velge hvordan man vil feste den til stubben. Nettbutikk med bredt utvalg av blomsterløk og redskap og utstyr for hage.


Men er det mogleg å bygge ei hytte på ein dag? Hvordan dammen ved Moldevatnet var bygd kom fram under ombygging av dammen i. Dammen ved Bårdsdalsvatnet Dammen ble bygget helt annerledes enn de . Trivsel og motivasjon bygget på godt samhold blant bedriftens ansatte. Låven og det gamle huset ble etter hvert borte. Plutselig manglet man et minne om hjemstedet som ble bygget med stubbebryter og håndkraft. Når vi ser på disse må vi bare undre oss: Hvordan i all verden klarte de.


Hvordan ilden er opstått er ikke godt å ha nogen sikker formening om. Det ble derfor sendt bud på en ” stubbebryter ”. Det finnes flere framstillinger av hvordan konflikter utvikler seg og trappes opp over. Ved vedvarende frustrasjon kan det bygge seg opp til irritasjon overfor den . Steinbukken eller stubbebryteren som den også kalles, ble benyttet på nesten. Og hvordan kan kommunene og politikerne tillate seg å bygge ned så mye god .

Hensikten med kjøpet var å bygge et tresliperi. Nydyrking, med hakke, spade og stubbebryter , ble. Med stubbebryter , spade og trillebår bygde de veien. Så hvordan er ståa i arbeidet med Nerskogveien.


Den ble bygget med midler fra Finmarkens Brændevinsafgiftskasse. Vi vet ikke hvordan den opprinnelig så ut. Skog skulle ryddes og hus bygges – på dugnad. Stubber måtte sprenges og taes opp med stubbebryter.


Jeg var bare ti år da faren min døde, men husker godt hvordan naboene slo ring om oss barna og moren min . De lokale har skjønt hvordan de kan hente inntekter av denne utviklingen, så det er mye rart som tilbys i de lokale. For å frakte steinen, ble det bygget en rels ( jernbane). Ute på moloen måtte alt gjøres med håndmakt og stubbebryter.


Alt dette har betydning for hvordan brygger og kaier har blitt bygget i Oslo havn.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg