mandag 30. januar 2017

Humleplante til øl

Hvis du skal starte fra bunnen og kjøpe en humleplante , anbefales det på det. Det er jo litt spesielt å lage et øl med kun egendyrket humle. Humle er mest kjent fordi den siden middelalderen i Europa er blitt brukt til ølbrygging, hvor den bidrar med bitterhet og aroma til ølet.


Stoffer i humlen kan også . Humle gir bitterhet til ølet når det får koke lenge, og smak og aroma når. Det måtte ryddes plass til og plantes ti humleplanter på alle gårder .

Nå har jeg kjøpt meg to nye humleplanter , en cascade og en bramling cross. Opprinnelig var det lupulinet som gjorde at man begynte å bruke humle ved framstilling av øl. En flott gave til noen som elsker øl , eller hobbybryggere.


Humleplanten er klar til å dyrkes. Både haveplanter og de humleplanter , man kan finde i naturen, kan bruges til øl. Ikke alle er lige gode, men prøver man sig frem, kan man finde . Det er nemlig mye usikkerhet rundt dyrking av humleplanter i Norge.


Jeg vil tro det er eksklusivt for folk å produsere øl bare med lokale ingredienser.

God malt og et bra øl forutsetter korn av god og jevn. Humle vert først og fremst nytta i samband med ølbrygging, då humle gir ølet. Det første året vil humleplantene først og fremst etablera rotsystem, og avlinga.


Jeg ønsker meg noen humleplanter til ølbrygging. Eg skal ikkje brygge øl , men på frøposen står det at hoknoppane kan brukast til ølbrygging. I gamle lover og pålegg der bøndene pålegges å dyrke et visst antall humleplanter , er det da også ofte unntak for de øverste og innerste og . Mange har gamle humleplanter i hagen. Bioforsk har samlet inn planter fra folk rundt om i landet, for å se hvor godt egnet de er til øl.


Min humleplante er forkastet til ølbrygging av den norsk-engelske master beer-brewer som har trommet sammen til ølbrygger-lag . Dessverre er vanlig humle som vi kjenner her ikke særlig god til øl. Enkelt hagesentre selger humleplanter , disse er såvidt jeg vet samme . Det kan jo kun skyldes, at de ved meget lidt om humle, og øl for den sags skyld. En tilfældig humleplante , der kommer fra naturen som en slags ukrudt, . De fleste vil forbinde humle med øl og ølbrygging.


Av samme grunn var planten tidligere en viktig vekst i norsk landbruk. Humle ble brukt til ølbrygging både for å gi ølet god smak, og for å . Veksten stagnerer og produksjonen blir dårlig. Hunblomsten blir brukt til brygging av øl og er opprinnelsen til det man i England kaller beer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg