mandag 12. januar 2015

Klatreplante ikke giftig

Kjære søte, snille, allvitne soniser! Jeg trenger hjelp - ønsker meg en klatreplante som tåler sol, og som ikke er giftig for hund eller hest. Her finner du forslag til seks ulike klatreplanter og litt om hvordan de stelles. I alle fall hvis du ikke bor i de barskeste strøkene av landet.


Kaprifolen får oransje bær om høsten som er litt giftige.

Klatreplanter som ikke er giftige for hunder. Jeg har ønske om å plante noen klatreplanter som kan dekke. Giftige blomster og planter 8. Jeg bygger luftegård til mine katter, og har behov for å ha noe som klatrer og . Kikket på feks eføy, men den er jo så giftig - så det går ikke.


Og ønsker meg veldig en klatreplante som kan få kose seg på gjerdet der. Jorda er ikke den beste, men ekstra gjord kan jeg . Da det er mot en lekeplass med mange barn, samt at det er mange katter i området, bør det ikke være giftige planter for hverken mennesker .

Mange av våre vanligste prydplanter er giftige. Småbarn undersøker objekter ved å putte dem i munnen, og har man ikke ryddet unna de farlige . Det er viktig å kjenne klatremåten til planten du vurderer, for klatremåten sier noe om hvor den kan og ikke kan vokse. Enkelte klatreplanter bør . Europahasselurt er en flott . GIFTIGE PLANTER: Flere giftige planter kan ha både bær, blomster og blader.


Eføy er imidlertid ikke den eneste giftige planten. Faren ved giftige vekster skal derfor ikke overdrives, men for å unngå uheldige og unødvendige. Villvin (Parthenocissus tricuspidata) er en populær klatreplante. Takket være sine klatrerøtter.


Forsiktig, ikke spis dem - de er giftige ! Bare fugler tåler dem og er . Men jeg vet ikke om det er giftig eller ikke …. Midt-norge i hvert fall) Den er meget villig, og en fin klatreplante ! Se også artikkelen om førstehjelp ved inntak av giftige planter. Planten er ikke så giftig som ryktene vil ha det til. Fjern eventuelle planterester, gi.

Men humle visner ned (eller klippes?) om vinteren, ikke sant? Men dyr har stort sett instinkter som holder dem borte fra å spise det giftige. Klatrehortensia er en fantastisk klatreplante ! Den er ikke kravstor og trives godt med både sol og skygge.


Mye sol gir dog mer blomstring.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg