onsdag 12. april 2017

Kattemynte

Ved å puste inn duften av kattemynte – nepeta cataria – får katten en ” timinutterstripp” i fullstendig ekstase. Selv reserverte kattepersonligheter . Klarer tyngre jord bedre enn lavendelen, og er nok enda mer hardfør. Kattemynte er en takknemlig plante.


Noen blomster er mer enn øyegodt, og kattemynte er så absolutt en av de. Det er flere arter i slekta Nepeta som kalles kattemynte.

Få vet at det utsetter kattene for en kunstig rus. Kalles kattemynte fordi kattene elsker å rulle seg i den. Stort bruksområde i hagen, både som kantplante og i bedet. Skjær av blomsterstanden etter blomstringen . Du finner det i vår dyrebutikk på nett.


Når de er store nok til å håndteres kan de herdes i skyggen og plantes ut når faren for frost er over. Det brukes for å få kattene til å leke, og eierne til å le av hvor. Finner de en plante, vil de rulle seg i den, gni seg mot den og oppfører . Latinsk navn, Nepeta cataria.

Familie, Leppeblomstfamilien. Dem sier ingenting om hvilken art annet enn kattemynte. Jeg mistenker Nepeta grandiflora, men vet for lite om emnet til å si meg sikker på . Søk etter kattemynte fro nepeta cataria returnerte treff. Ingen produkter ble funnet for søkeord kattemynte fro nepeta cataria. Vennligst utvid søket ditt . Jeg har en eldre herre i hus som også nyter livet i hagen.


Navnet er Mons, og han er en helt vanlig huskatt med ukjent opphav. Har fått sitt norske populærnavn fra at katter elsker å ligge og rulle seg eller sove i . Tross navnet er den ikke spesielt lav. En go robust, litt kraftig sort, . Jeg har ikke hatt planta, men har kjøpt spray på dyrebutikken.


Sprayer som regel for moro skyld på . Den er nok best kjent for sin egenskap til å . For litt sidan kjøpte eg ei leikemus med kattemynte i til katten min. Katten vart heilt rar då han fekk musa, han remja, sikla og rulla seg, og koste . Jeg har katt og ønsker å sette kattemynte enten i potte på verandaen eller rundt om i hagen. Hvor kan jeg kjøpe kattemynte -frø på .

Du kan finne katten din rulle og vri seg på gulvet, gni ansiktet mot det, og sikle .

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg