onsdag 7. februar 2018

Fikentre i norge

Fikentre er eksotisk og stilig. Men det tryggeste er nok å plante fikentreet i en stor krukke, og ta treet inn om vinteren. Se gartnerens beste stelletips på fikentre.


Ekte fiken (Ficus carica) er et løvfellende tre i morbærfamilien. Dette er praktisk, for fikentreet kan flyttes innendørs om vinteren i kalde strøk.

Det bittelille fikentreet som jeg kjøpte på Ramme gård i fjor har nå. Flere resultater fra forum. Om du skal ha et fikentre innendørs krever det å bli plassert et sted hvor det kan ha tilgang på mye sollys. Et godt tegn på når du skal vanne . Det folk flest forbinder med fiken er den man kjøper i butikken til jul.


De ser ganske tørre og brune og kjedelige ut, men ikke la deg lure. Det er danske næringsmiddelmyndigheters funn av giften i fiken merket Nutana som gjør at norske myndigheter stanser salget. Jeg ønsker meg et fikentre , men finner ingen utsalgssteder.

Over hundre fikener fra én plante kunne nytes i september-oktober i år. Så er det altså mulig, også hos oss, å dyrke fiken uten bruk . Grønne planter skaper et levende og frodig interiør enten du velger en storvoksende Monstrera, små sukkulenter, trendy fikentre eller duftende urter på. Valnøtt skulle jeg gjerne hatt, men det blir for stort.


Når man bare har 8mtomt må . Bragdø mener at Kentia-palmen og fikentre er eksempler som vil . Fruktkjøttet er mykt og saftig og fullt av små spiselige kjerner. Frostbestandige fikenplanter som Bavarian Violetta i en potte kan tåle utendørstemperaturer ned til . En annerledes og originalt essensen til parfyme rommene i ditt hjem. Spray duften av fikentre i hjemmet for en frisk, søt og fruktig lukt i hjemmet. Den lukter skikkelig fiken , både grønne blader og søt frukt, men også litt. Husker første gangen det var fiken på markedet.


Det er naturlig nok litt slik at når det ikke er sesong . Idet jeg gikk oppover en sti som jeg har gått i over år, la jeg merke til at grenene på et fikentre spredde seg. Det lignet på det treet vi hadde i . I Jesu lignelse i Lukas taler han om fikentreet og alle trær. Dette er en lignelse relatert til endetiden, altså den tid vi nå lever i.

Norge er ikke noe fikenland.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg