onsdag 25. juni 2014

Blåhjon eller husbock

Husbock Hylotrupes bajulus. Man ser här de breda gångarna med vit-gult trämjöl. Blåhjon Callidium violaceum.


För att larven skall trivas krävs att virket ( eller möbeln) förvaras i en inte alltför torr miljö . Träskadeinsekter som husbock , strimmig trägnagare, hästmyror, trämask, blåhjon.

Vedförstörande insekter, t ex husbock , trägnagare, baggar och blåhjon. Den lägger uteslutande ägg i döende barrträd eller i timmerstockar med barken kvar. På Anticimex hittar du bilder och information om husbock ! Blå metallskinnende praktbille.


Genom att följa länkarna på den här webbplatsen godkänner du vårt sätt att använda cookies. Ta del av vår cookiepolicy för mer information eller om du vill veta . Jag har läst tillgänglig litteratur och kommit fram till att det rör sig om husbock eller blåhjon , men jag har problem med att fastställa vilket. I vissa miljöer kan träboende insekter som husbock , termiter och trägnagare.

Mjuk trägnagare och blåhjon är två insekter som orsakar skador i . Läs om blåhjon , vanliga problem med blåhjon. Möss, hästmyror och husbock är exempel på skadedjur som genom oönskad. Det är svårt att förebygga eller förutse angrepp från husbock , men enligt . För att vara supertydlig, detta gäller trä-ätande skadeinsekter.


Sedan vi tog in Gudrun-veden så har det knakat och . Jag har letat på nätet efter bilder på husbock och blåhjon , men blir inte klok på vad som är vad. Som sagt: Jag bedömde mina larver som husbock och de bodde i det lilla däck jag gjort. Larverna på bilden är blåhjon eller bronshjon. Vad är det som äter i mitt hus? Lerklining och husbock innlegg 10.


Bufret Oversett denne siden 8. Och det här var prima torr och fin ve så de där skalbaggarna eller vad det var skulle. Såhär, på rak arm skulle jag säga blåhjon. Den parar sig och lägger ägg på barken på döda, döende eller fällda barrträd.


Behöver du råd och vägledning kan du alltid kontakta Protox på telefon eller e- post.

Den lägger sina ägg på barrträ och endast på döende, döda eller redan fällda, ännu barkklädda stammar. Den trivs bäst i förrådsutrymmen som inte vädras eller rengörs regelbundet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg