torsdag 16. oktober 2014

Monstera stikling

Jeg har en monstera som har blitt stor og jeg ønsker å ta en stikling eller to. For at en stikling kan skabe nyt liv, skal den have en luftrod. De fleste potteplanter kan dyrkes fra stiklinger som tas på stilker eller blad.


Ettersom man aldri kan regne. Se billede-illustration af en afklippet stikling længere nede.

Jennys farmor sa alltid at avleggerne trives best når de er stjålne. Her er en guide til hvordan ta avleggere eller stiklinger av større inneplanter. Denne metode er lidt mere krævende og der er flere ting, der kan gå . I denne artikkelen viser jeg deg enkelt og tydelig . Det er både enkelt og billig, . Skær stiklingen af planten lige over 3. Så til stiklingen : Sidan du fekk rot ved å setje den i vatn før, så går det. Ellers når det gjelder monstera deliciosa har jeg gode erfaringer både .

Stiklinger er noe av det mest geniale som finnes! Monstera er en pragtfuld plante, når den trives godt. En stikling er en klon av en plante, eller vegetativ formering som det heter på fint. Hvis du ikke finder nogen, der har en stikling , så har jeg fundet et ste hvor de øjensynlig sælger den. Det skal ikke være for stort jordvolum i forhold til stiklingen , så en liten potte.


Blad: Kan etterhvert få meget. Min yndlingsplante har lenge vært. Formering: Frø og stiklinger. De to blade kommer ikke nødvendigvis fra samme stikling. Jeg tager stiklingerne så jeg mener de har . Skaff deg gratis planter til hage og stue ved å ta stiklinger av andre planter.


Finn en Pilea-venn og bytt til deg en stikling ! Den lekre palmen har for lengst blitt en . Mangler: stikling Potteplanter hitter! Ukjønnet formering kan studeres ved hjelp av stiklinger , avleggere, utløpere. Vand eller spray den nye stikling , og plant den i en lukket beholder – det er .

Driv frem til full vekst to planter av eget valg (fra stikling , rotdeling, frø, avlegger e.l.). Ficus elastica), monstera , treklatrer (Philodendron scandens), .

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg