torsdag 21. september 2017

Lavendel plante inne

Med sine blålilla blomster vil den kunne fylle . Flerårig lavendel er en staude, der hele planten i sin helhet visner ned på høsten. Våre italienske planter dyrket med kunnskap og kjærlighet. Den har deilig duft og tiltrekker seg sommerfugler og bier. Kan sommerblomster stå inne ?

Unntatt lavendel , vil alle disse plantene vil ha godt av å overvintre på et kjølig, frostfritt sted. Det er viktig å herde småplanter ved å la dem stå inne på natta og ute på dagen i noen . Heldigvis finnes det en rekke planter og urter som holder insektene på. Tidligere var det jo også vanlig å ha tørket lavendel innendørs for å . Skal du ha mange planter kan du fint så lavendel fra frø.


Så frøene inne i mars– april eller ute i mai–juni. Frøene spirer etter 2–uker med en .

Foto: Susanne Hjertø Wiik. Ekte lavendel (Lavandula angustifolia). Jeg går ut fra at det er ekte lavendel (Lavandula angustifolia) du har fått deg,. Når en plante skal gå fra et beskyttet liv innendørs til den tøffe . Med voksende lavendel innendørs kan du nyte alle fordelene med denne vakre, duftende planten gjennom hele tiden på dagen. Pasjonsblomst, lavendel , oliven og pelargonia er blant planter du kan prøve inne.


De tørkede skuddene og blomstene dufter godt. Plantene bør stå på et solrikt og åpent sted for å . Lavendel kan brukes som en . Er du flink til å knipe av visne blomster vil blomstringen . Jeg har gjort et utvalg av planter jeg selv har tenkt å ha i krukker i år. Det finnes en rekke ulike typer lavendel , alle er gode humleplanter. Er flerårig men tåler ikke norsk vinter og må i såfall overvintre inne. Navnet Lavandula skal komme av det latinske ordet lavare som betyr “å vaske”.


Men siden den dufter så godt, er så blomsterrik og de nektarsamlende insektene er så glade i lavendel , så planter jeg nye.

I Luberon i Provence, sør i Frankrike, har lavendel vært en viktig del. Hun arbeider på den økologiske lavendelfarmen Aromas Plantes i Sault. Flerårig staudeplant, men plantene bør helst stå i drivhus eller innendørs gjennom vinteren. Ei lavendel - plante som har stått i krykkke til nå vil IKKE klare det.


Jeg har prøvd å ha rosmarin inne vintre nå og det har feilet hver gang. Innlegg om lavendel skrevet av Nina. Jeg vil plante ut lavendel.


Min busk står inne ved husveggen, så det blir jo lunt og veldrenert. Kan min lavendel overvintre i sin terrakotta-potte hvis jeg setter den i kjelleren før frosten? Har endret litt på overskriften din, så vet vi hvilken plante du har spørsmål om. Inneplanten var død til jul.


LAVANDULA Potteplante , lavendel.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg