mandag 11. september 2017

Husbock ved

I Sverige förkommer den i de södra . Kolla din fastighetsförsäkring så du har husbock med där. Ingen anledning till panik, husbock finns överallt. Svåra angrepp drabbar då och då . Flyghålet samt borrmjöl och spån är vanligtvis de första synliga bevisen på att huset är angripet av husbock.

Det kan alltså ha gått mer än tio år sedan angreppet . Oftast omärkligt kommer de för att äta, bo och föröka sig inne i . Hus Bufret Lignende Oversett denne siden Så bekämpar du trägnagare och husbock. Trägnagare kan med åren fullständigt förstöra träkonstruktioner i din bostad. I vissa miljöer kan träboende insekter som husbock , termiter och trägnagare vara allvarliga skadegörare i träkonstruktioner. Virkesförstörande insekter.


Man ser här de breda gångarna med vit-gult trämjöl.

Jag är ganska säker på att jag har fått husbock i min ved. Husbock Hylotrupes bajulus. Hörde en knarr-knack- gnagande ljud från vedklabbarna som ligger brevid min kamin i . Nu hittade min fru åtskilliga vedklabbar i vedbon med husbock ! Läs om husbock , vanliga problem med husbock eller husbockar. Tillsammans med husbock är hästmyran vårt lands mest fruktade skadeinsekt, som i värsta fall faktiskt kan få ett helt hus att kollapsa.


En vindstilla och i övrigt tyst, varm dag kan du lyssna dig till om du har husbock i huset. Larverna gnager nämligen med ett svagt, men hörbart raspande ljud. Långhorningar var det ett tag sedan jag såg. Kanske är det slut på säsongen för de vuxna skalbaggarna?


De lever ju av pollen och nektar och . Tanken svindlar, men låt dig inte skrämmas utan ta en ordentlig titt på huset och undersök om husbock , trägnagare eller andra inkräktare bosatt sig i väggarna. Skalbaggen är gråbrun till svart och täckt med gråaktig behåring. På mellankroppen finns två . För egen del kan jag då andas ut något eftersom jag då antagligen har både blåhjon och husbock , alltså inte endast massor av husbock.

Hålen är ca 2mm i diameter. Läser på antisimex hemsida att hålen efter husbock är 5-8mm. Så stora är definitiv inte de . Hästmyra, husbock och trädgnagare är skadeinsekter som gärna etablerar sig i husets krypgrun torpargrund och vind.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg