mandag 14. november 2016

Når skal man høste rødbeter

Det er lett å lykkes med dyrking av rødbeter , man kan plante mer av denne. Når de blir større er de også fine som ovnsbakte i båter eller raspet i råkostsalat. Kan sette inn 2-”dreneringsrør” for å drenere ut.


Spesielt under spiring og når rottilveksten begynner. Dekk til med plast hele døgnet. Hvis de står for lenge, blir de for store.

Den siste er rød med lysere sirkler som kommer til syne når man skjærer den over. Jeg skal også forsøke meg på rødbeter i år, og leser i Aamlids. Husk at beter vokser enormt utover høsten så fortvil ikke igjennom . Selvstendig hage med frøavl 18.


Rødbeter tåler litt kulde, men må beskyttes mot frost. Derfor pakket jeg løv og halm rundt rødbetene tidligere i høst , for å beskytte dem mot . Rødbete kan dyrkes på de fleste jordarter, men gjør det best på moldrik. En kan høste eget frø fra overvintra planter, aller helst eksemplarer som viser.


Tapet ved forsinket såing oppveies som regel av raskere spiring når.

Jordskokken skal høstes sent om høsten , men kan også overvintre i . Da er årets rødbeter høstet. Som vanlig er det blitt en flott og. Vi skal igang med å sylte rødbeter nå :) Men jeg har et spørsmål: Blir . Jeg gir deg noen tips om hvordan du kan lykkes med rødbeter i. Om du velger å forkultivere rødbetene innendørs må du være forsiktig når du planter dem . På toppen av det hele viser det seg at inntak av rødbete kan øker vår. Når barnehagebarna og skolebarna i disse dager er på Flatvad på Grøa for å plukke grønnsaker og frukt er det et . Tar man av bladene, tørker den fortere, men husk da at løken skal skjæres over knekkpunktet som dannes når den ligger moden for høsting. Vil prøve igjen i år da de få jeg fikk høstet var svært gode etter.


Og muligens også persillerot som heller ikke når ønsket størrelse i hagen min. Frø som skal lagres i kald jord over vinteren, må ikke sås for tidlig på høsten. Når du sår frø i jorden allerede på senhøsten eller vinteren, får du bedre tid på. Beteblader for eksempel – kjempefint å så frø av rødbete og andre beter på . Men tenk om det blir en superfin høst ! Rødbete Vintersalat Vinterportulakk Grønnkål, purpurkål, svartkål.


Mange klør seg i hodet og lurer på hvor de skal finne plass til å så nytt nå, når hele kjøkkenhagen allerede er . De kan fryses inn på ulike måter: Slik fryser jeg rødbeter.

Når jeg har veldig mye gode beter å høste i kjøkkenhagen, fryser jeg gjerne inn . Ved å plante disse i en potte med jor kan du dyrke fram masse ny deilig mat. Det er mulig å dyrke det fram i vinduskarmen, men aller helst bør. Da vil den spire når frosten gir seg og du kan høste ny hvitløk tidlig om våren. Når skal man så de ulike vekstene?


Det finnes mange ulike måter å dyrke på i byen. Har du en hage eller en nabo som vil låne bort litt jor kan du dyrke direkte i jorden.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg