mandag 28. november 2016

Når skal man så rødbeter

Det er lett å lykkes med dyrking av rødbeter , man kan plante mer av denne. Når de blir større er de også fine som ovnsbakte i båter eller raspet i. De rundere rødbetsortene vokser mer i diameter og krever derfor ikke fullt så. Det betyr at rødbete kan dyrkes over store deler av landet.


Runde rødbeter har normalt såpass kort vekstsesong at såing så sent som midten av juni er.

Såmengde avhenger av dyrkningsopplegg og hvor store rødbeter man ønsker å få frem. En ny harving kan kjøres når beten har fire varige blad. Videre står det at man kan få fine rødbeter etter måneders vekst, så jeg. Når betene spirer så kan du lage hull på plasten og vanne gjennom . Hans (etter tidligkulturer).


Spesielt under spiring og når rottilveksten begynner. Jordskokken er så villig at du skal være sikker på at du vil ha den.

Rødbeter kan dyrkes både for pryd og for nytte. Tidspunkt for såing og innhøsting kan variere fra år til år, på. Hvis de står for lenge, blir de for store. Og siden vi ikke har hatt så mange av dem denne høsten, har rødbetene kunnet stå i . Det meste skal plantes ut i varmbenk i slutten av februar – og gi egendyrket fra.


Da bør du plante frø så tidlig som i mars måned. Rotvekster med lang, spiss rot, som for eksempel gulrot og rødbete må sås direkte på . Alle kan klare å dyrke grønnsaker i sin egen hage, men det er ikke så lett å. Du kan også bruke bladene. Det finnes flere grønnsaker man kan dyrke selv i Norge til tross for syv ulike . Jeg må alltid sylte en del, så jeg har til vinterens rakfiskmåltider. Vi skal igang med å sylte rødbeter nå :) Men jeg har et spørsmål: Blir . Og muligens også persillerot som heller ikke når ønsket størrelse i hagen.


Man kan så rødbeter i melkekartonger på samme måte som med . Når skal man så de ulike vekstene? Når kan du starte å så frø, vi gir deg gode såtips om når og hvilke sorter som egner seg hvor, og når du kan plante de ut,.

Eller hva med rødbeter og agurker ? Når året bare så vidt er begynt, begynner jeg å så frø. Jeg sår både ute og inne, både grønnsaker og blomster: Se hva du kan så på vinteren. I klippet nedenfor kan du se hvordan jeg gjør når jeg for-sår betene før.


De som ikke er så glade i rødbeter , blir ikke forstyrret hverken av . Da vil du få fine planter som du kan sette ut når været tillater det, sånn ca. Vår tilnærming til planting er å gjøre det hele så enkelt som overhodet mulig. Chili og tomat er planter som man må starte å dyrke inne på vinteren.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg