onsdag 6. juli 2016

Kleggbitt hovent

I sommer ble hun stukket av klegg , og fikk en voldsom hevelse under kneet. Bare noen uker etter, ble hun stukket ganger av mygg på en . Ofte er det snakk om en ren giftreaksjon når insekter som mygg, klegg og veps sprøyter inn gift i huden. Denne giftreaksjonen forårsaker . Klegg er en fellesbetegnelse for en fluefamilie som er plagsomme for mennesker og dyr. Munndelene til kleggen er store, noe som gjør bittene .

Miriam Wicklund er programleder for Kjerringråd på P1. Her er hennes beste kjerringråd når kleggen har bitt deg. I dag når jeg våknet var underarmen hoven.


Er ikke noe grunn til å kontakte legen vel? Ingen av disse plageåndene er farlige i Norge, men er man allergisk kan de forårsake kraftige . Noen typer klegg kan være plagsomme for mennesker. Kleggbitt gir ofte en kraftig, rød hevelse på huden.


Noen kan få allergiske reaksjoner.

Ble seff beti av masse klegg når jeg var på ferie, ikke hovnet opp noe særlig intill i dag da jeg har en hevelse på str med en tennisball på . Ble bitt av klegg på fredags kvelvar som ett helt vanlig stikk til p begynne med. Men på lørdags morgen var foten hoven ,og er det enda! Allergisk reaksjon på myggstikk?


Flere resultater fra forum. Temaoversikt › Allmennmedisin Bufret Lignende 2. Her om dagen fikk jeg en allergisk reaksjon pga klegg , hovnet opp i hånden og smerter fra håndflata opp til skuldrene. Så det kan godt ha vært et kleggbitt , men kleggen er ikke akkurat så . Hva skal man gjøre med insektsbitt? Mange insektstikk og -bitt gir en eller flere kløende røde hevelser i huden.


Ved besøk hos lege i Norge fikk jeg Fucidin krem som jeg smører på ganger daglig. Etter dagers bruk av Fucidin er hevelsen ved . Tok zyrtec når jeg kom hjem, uten at det har hjulpet, og idag er det bare enda større (høyre benet er hovent , vondt og tungt). Hvor lenge er det normalt å være hoven etter å blitt bitt av klegg ? På beina er det ved bittstedene rødt, litt hovent. Jeg blir også veldig hoven og rød etter kleggbitt , syns det som hjelper best er Mentholatum.


Lokalt brukes ofte andre navn på artene enn de offisielle, og man kan dermed oppleve en viss forvirring omkring hva som forstås med klegg , blinding og andre.

Hvordan kan jeg unngå å bli stukket? Som regel er det nok å bare kjøle ned stikket eller stikkene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg