fredag 26. august 2016

Blomkarse

Blomkarse er en ettårig urt som dyrkes mye som prydplante. Frø av blomkarse er lette å høste selv, slik at du kan få nye planter hvert år. Det hender at egenhøstet frø får en annen farge. Ikke bare kan du spise blomst, blad og frø på blomkarse , men de kommer i en rekke farger fra kremhvit til nesten sort.


Fargesterk og kjær sommerblomst i gule, oransje og røde nyanser.

Fin å dyrke i ampel, balkongkasse, mot espalier og som markdekker. En kraftig blomkarse med doble røde blomster som dufter. Fin som kantvekst og i balkongkasser. De spiselige blomstene kan brukes som dekorative innslag i . Enkle blomster i forskjellige gul-, orange- og røde farger.


Både bladene og blomstene er spiselige – de har en . Samisk navn, šilljokrássa. Dette er en sommerblomst jeg alltid har vært glad i med saftig, urteaktig og frodig bladverk, hos .

En herlig blanding av lyse, enkle blomster over kjølig, grønn og hvitt marmorert bladverk . En enkelt plante kan bli diger hvis den trives, og gi fint tilskudd til . SYNONYMER NAVN PÅ ANDRE SPRÅK. Sommarblomen eg ikkje kan vera forutan er blomkarse. I år på rad har oransje , gule og rødlege blomar og store, runde, knallgrøne blad lyst . Saftige urter som ofte klatrer ved hjelp av bladstilken og har ofte skjoldformede blad.


Jeg har dyrket denne planten nesten hvert år og bestandig har den hatt perioder der den har fått gule . Egner seg fint mot murer eller trestammer. Her finner du artikler om blomkarse til inspirasjon fra Mester Grønn. Planleggingen av hva som skal såes av sommerplanter er ikke alltid like enkelt. Når jeg går forbi hagene til folk, blir jeg alltid misunnelig på de vakre blomstene.


Rekker på rekker med ringblomst og blomkarse. Noen har alt, tenker jeg, men . Har ikke inntrykk av at blomkarse er spesielt utsatt for lus. La være å sette dem tett inntil roser.


Underklasse, Tofrøblader (Magnoliidae).

I dag oppdaget jeg noen små svarte dyr på blomkarsen. De fleste planter er lite giftige og vil derfor ikke gi noen symptomer ved en liten smak. Tropaeolum i blomkarsefamilien.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg