tirsdag 28. april 2015

Dyrke purre

Purre kan dyrkes over større deler av landet enn mange andre løkvekster. Veksten favoriseres snarere enn hemmes av et tørt høstklima. Her får du rådene for å lykkes med gulrot, eller purre om du vil.


De to trives nemlig godt sammen. De kurvene med litt stusselige, gressaktige små planter er purre. Du kan også så purre fra frø, men da bør du ha startet i februar.

Her er en oppskrift som vi. Disse grønnsakene kan nemlig dyrkes igjen og igjen! For å få purre til å gro hjemme, må du bruke bunden av grønnsaken.


Purre har mye kraftigere rotsystem enn kepaløken. Den kan gjerne dyrkes på noe tyngre jor mold- og leirholdig jor men den krever også næringsrik jord i . Da jeg hadde sommerjobb på gartneri så breisådde vi purre på. Flytte små grønnsaksplanter innlegg 17.


Grønnsaker og rotfrukter som.

Flere resultater fra forum. Noe jeg bet meg merke i, var å bruke avskåren purre til å dyrke ny purre. Dette så veldig stilig ut, så jeg besluttet å prøve selv også. I varme strøk kan frøene såes direkte på voksestedet. Du trenger ikke å være gartner for å klare å dyrke frem dine egne poteter, gulrøtter og urter.


Disse tre grønnsakene kan du re- dyrke i vinduskarmen din og gro for alltid! Robert Sandee er førstemann – han dyrker purre i rør, og har fått avtale om å selge alt han dyrker, til lokale butikker. Forkultiveres fra begynnelsen av mars. Sås i såkasser eller små potter. Trenger endel næring, både forkultiveringsperioden og etter utplanting.


Løk og purre uten sykdommer. Vær omhyggelig med forspiring for tidlig høst. Tar ikke mye plass i bedet. For meg er det selvsagt at jeg må dyrke løk i år! Purre er en toårig løkplante, som opprinnelig kommer fra.


En kan dyrke den frem fra frø, men da må den forkultiveres inne først. Tung jord (leire) er ikke egnet til løkdyrking, lettere jordarter er best!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg