mandag 27. april 2015

Sommerkål dyrke

Men med en dåres stahet har jeg fortsatt å dyrke kål hvert eneste år. Ingenting er så fantastisk som på senhøsten å gå ut i kjøkkenhagen . Man kan dyrke kål året rund. Den store utfordringa når en dyrker næringskrevende grønnsakskulturer økologisk, er å gi gjødsel i en slik form at næringa er tilgjengelig når . Det er spennende å dyrke kål fra frø: plantene blir store og vakre og fantastisk gode.

Slik lykkes du med å så kål. Vil du dyrke kål , skal du være klar på en udfordring. Det kan godt være svært at få succes de første år, men kommer du godt fra start med sunde . Kål kan vokse på all jor også stiv leire. Utplanting av kål skjer etter at faren for nattefrost er over.


Hodekål: Finnes i et utall av varianter, generelt kan vi dele de i tidlige ( sommerkål ), middel tidlige (høstkål) og sene (vinterkål). For dyrking i Nord-Norge er det . Sommerkål blir gjerne også kalt tidligkål eller nykål.

Denne sprø, lette og friske godsaken blir av mange sett på som et av årets virkelige gastronomiske . Jeg dyrker der jeg har plass, jeg tar hva jeg har og lar grønnsakene også pryde. Det er så herlig å dyrke ekte varer og mer nærdyrket enn dette, . Nykålen, som også kalles tidligkål og sommerkål , kan dampes, bakes, grilles, wokes. Hvilken type jordsmonn nykålen dyrkes i, har også mye å si på smaken.


Nykål er egentlig en hodekål som høstes tidlig, og kalles både nykål , sommerkål. Har du en hage eller en nabo som vil låne bort litt jor kan du dyrke direkte i. Begynn gjerne med de kuldetålige plantene som kål , erter, setteløk og gulrot. Hodekål dyrkes over hele Norge, og har blitt dyrket her siden den andre. Norsk produksjon av hodekål, dvs. KÅLKASSE: Mye bladverk men ikke antydning til sommerkål.


At jeg kanskje kunne dyrke min egen mat fra bunnen av. Kål er ikke det nemmeste, man kan foretage sig i sin køkkenhave. Hvis man er nybegynder, vil jeg anbefale, at man starter et andet ste . De Haes dyrker økologiske småplanter av en lang rekke grønnsaker, urter og.


Kålvekster Vi produserer kålvekstene våre selv, fra frø til ferdig kål. Vi sår frøene i pluggbrett, dyrker dem frem i veksthus til de er klare for utplanting og planter .

Den hardføre grønnsaken lot seg dyrke med godt resultat i vårt kjølige klima. Når det gjelder sunnhet og helse,.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg