tirsdag 21. april 2015

Hortensia herdighet

Blir opp til tre meter høy – Finnes noen ulike navnsorter med litt . Du har sikkert sett at flotte, blomstrende hortensia er i salg fra tidlig vår til sein høst. Men hortensia er faktisk en høstblomstrende plante fra . Med sine store blomsterklaser i mange ulike sarte farger er hortensia et fantastisk syn. Hortensia er en allsidig plante som fås kjøpt både som .

Jeg har to hagehortensia i krukker. Jeg tenkte jeg skulle prøve å overvintre disse inne i uteboden. Hydrangea paniculata, syrinhortensia, er herdig til H4-5. Overvintre hagehortensia 17. Kan hortensia overleve ute?


Hadde jeg hatt mildere klima hadde jeg latt de stå ute, men de er helt på grensen i herdighet her. Så jeg må nok bare ta de inn :) Bare finværet .

Men med syrinhortensia så er herdigheten H4- og da klarer de seg fint her. Tusenfryd er en enkel plante som ikke trenger mye stell, men hvis du omplanter og deler planten årlig, vil du få en mer frodig og herdig plante. Inndelinger for herdighet.


Den er registrert som herdig til sone H5. Landet er delt inn i soner fra 1- der Her ekstra lune og varme hager i de aller mildeste stedene i Norge, Her . Når den først etablerer seg og kommer i vekst, dukker de flotte skjermblomstene opp. Plantene i seg selv er herdige , men det er viktig å unngå plasser der det kan bli frost eller mye vin for da. Spesialgjødsel til rhododendron, hortensia , azalea,. Buskhortensia, H greiner, CO 5L.


Kultivaren regnes som herdig langs kysten og i lavereliggende strøk på Østlandet. De er herdig til minst H4. Med klatreplanter som klematis, kaprifol og villvin kan du skjerme mot innsyn, skjule en stygg vegg eller kle inn en pergola med slyngplanter.


Egner seg i fjellhager og i steingjerder. Sjekk herdigheten på plantene før du kjøper dem, jo høyere på herdighetsskalaen, jo tøffere er planten ovenfor kulde, vind og andre klimatiske . Virker som alle er ute med hagesaksene på denne tiden, men ikke alt skal beskjæres like hardt.

Min fars ugifte søstre hadde hvit hortensia i hagen ved min fars. Herdighet , Størrelse, Leveranse form. Det finnes mange flotte prydgress å blande inn men sjekk herdighet hos deg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg