onsdag 28. desember 2016

Knottbitt

De fleste reaksjoner på insektsbitt er milde, og medfører ikke annet enn irriterende svie og kløe. Bare en liten andel er allergiske mot visse typer . For insektene som vanligvis kalles knott på Vestlandet, se sviknott ( ceratopogonidae). For drivstoffet, se knottgenerator. Knott (Simuliidae) er en familie av kraftig .

De er få insekter i Norge som kan gjøre alvorlig skade - men det finnes unntak. Insektbitt ser nesten helt like ut. Hvert insekt har ikke sitt særegne bittmerke og mange av oss reagerer dessuten svært forskjellig på bitt. Allergisk mot mygg og knott - Helse 5. Tipstråden mot veps, mygg, klegg og knott - OT-baren 20. Blitt stukket av myggen eller et annet insekt og fått et hovent, kløende stikk?


Slik lindrer du kløen - KK. Og så har du ikke Eurax eller noe annet kløelindrende fra apoteket .

Jeg må holde meg innendørs det meste av tiden. Skal jeg ut, må jeg ha på meg romdrakten. Det er litt stusslig noen ganger, for jeg er veldig . Sesong: Mest plagsom i august- september. Utbredelse: Over hele landet.


Blant stikkveps-artene er jordvepsen . Knott er en type flue og disse insektene klekkes i rennende vann. Visse hunder er mer sensitive for knottbitt enn andre. En person i et prøveprosjekt hadde for eksempel over 4nanogram Metylhepetenon i kroppen, og han fikk noen få knottbitt mens de som var i kontrollgruppen . Oldemora mi daua av knottbitt ,men det er år siden da. Sommeren er mer enn varme, lange solskinnsdager.


Med på kjøpet må vi ta alt som stikker, svir, biter, hugger og brenner. Et knottbitt innebærer at de sprøyter inn en væske som tynner ut blodet. Dette gjør den for at den skal klare å få sugd i seg blodet. STIKK: Denne mannen har klødd seg flittig på leggen etter det som trolig er knottbitt.


Foto: Linn Huynh Mathisen). Som nyinnflyttet i Trøndelag opplever jeg visse problemer med å tilpasse meg den naturlige faunaen.

Du klarer kanskje ikke å hindre myggen fra å stikke, men kløen kan du bli kvitt. Enig, har erfaring med zyrtec mot kløen av knottbitt. Forøvrig har jeg tenkt å følge rådet litt . Fått merkelige stikk på ferie noen gang? Berit skriver i en e-post til .

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg