torsdag 29. desember 2016

Lage gjødselvann

Blogg om gjødselvann : av bokashi og av brennesle. Jeg har en del urter i min hage og jeg ønsker i alle fall ikke å gjødsle de med kunstig gjødsel. I begynte jeg å lage gjødselvann - jeg skriver . Lag gratis, økologisk gjødselvann av ugresset du enten finner i din egen hage eller i veikanten. Da kan det være greit å bruke gjødselvann.


Det kan lages av forskjellige urter, men brennesle og valurt er spesielt fine.

Gjødselvann kan lages av planter. Brennesle og valurt egner seg godt til dette. Slikt gjødselvann kan også ha en positiv effekt mot skadelige . Som nevnt kan den benyttes til mat (neslesuppe eller te f.eks), men den er også verdifull for hageeieren. Du kan nemlig lage gratis gjødselvann.


Ugressplanter med mye næring som løses lett opp i vann kan brukes til å lage eget gjødselvann. Jeg har en murerstamp på ca liter som jeg har lyst å lage gjødselvann i. I en økologisk hage trenger vi alternative gjødselkilder og nettopp fordi brennesle er så næringsrik kan den brukes til å lage gjødselvann.

Har også tenkt å lage gjødselvann av valurt etterhvert utover. Har det noe for seg å veksle mellom å vanne med det og husdyrgjødsla. Denne artikkelen skulle egentlig handle om hvordan du lager. Jeg har selv meget god erfaring med bruk av urin som gjødselvann når en . Det er ikke enkelt å si hvor sterk blanding du skal lage eller hvordan.


Lag gjødselvann : Alt du trenger, er vann og brennesle. Jeg vil tro du har tilgang på begge deler? For brennesle, løst i vann, blir nemlig et næringsrikt gjødselvann til alle. Styrken i gjødselvann kan avleses med en digital ledetallsmåler. Den funker, er gratis, og pinlig enkel å lage.


Det ideelle forholdet mellom vann og gjødselvann vil variere litt etter hva det skal brukes til, men . Det gjør vi ved å lage gjødselvann av ugressplanter som er spesielt rikt på nitrogen, fosfor og kalium. Nå har jeg akkurat satt årets første sats . Tang gir allsidig tilførsel av næringsstoffer, og kan komposteres eller brukes som jorddekke. Tang må skylles før bruk for å fjerne saltet.


Nesler, løst i vann, blir et næringsrikt og miljøvennlig gjødselvann til plantene. Da neslevann er ferskvare, bør en lage mindre kvanta eller fryse ned .

Ta på hansker og plukk en beholder (f.eks. bøtte) halvfull med . I den beste veksttiden kan plantene få svakt gjødselvann hver gang de vannes. Lages gjødselvannet sterkere, bør det bare gis 1-ganger pr. Valurt er fin å lage gjødselvann av. Solide sider, åpen bunn, vid toppåpning for å kunne fylle lett, regntett lokk eller dekke som ikke . Dessuten kan alle ugressplantene brukes til å lage et næringsrikt gjødselvann.


Eller vi kan lage gjødselvann , og kombinere f. Nå håper jeg at jeg etterhvert skal få egenprodusert gjødselvann. Jeg håper og tror at det ikke skal lukte så fælt av dette, for selv om det sitter .

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg