torsdag 15. mai 2014

Dyrking av bønner i norge

Jeg er litt opphengt i bønner og linser og jeg synes utvalg av kvalitet er sånn passe og jeg synes vi kan dyrke mer protein i Norge. Bønneslekten er en del av erteblomstfamilien og kommer opprinnelig fra Peru, der inkafolket dyrket flere arter. I Norge er bønnedyrking kjent fra . Setter du i gang dyrking nå kan du få dyrket mye i sommer, og bidra til egen matforsyning og.


Belgvekstene er for eksempel erter, bønner , soya og linser.

Kan man dyrke nok plantebasert protein til menneskemat i Norge ? I dag brukes av dyrket norsk jord kun kan brukes til å dyrke mat til husdyr og kun - til å produsere menneskemat. Etterhvert som planten strekker seg øker behovet for vann, og vil du dyrke bønner i en potte må du være forberedt på å vanne ofte. Bønner , erter og linser (belgvekster).


Bondebønner dyrker jeg først og fremst for å tilberede og spise med det samme jeg har høstet dem. Men jeg sparer også litt for å ha til vinteren . De kalles også grønne bønner , haricots verts eller brekkbønner. Og de er noe av det beste du kan dyrke i hagen din!

De har lang høstesesong, . Trond Andresen, lagde ulike retter av erter, bønner , soya og linser. Dyrking av soyabønner i Norge ligger nok langt fram, mente Kari Bysveen,. På den tiden var det bare de . Selv har jeg i mange år hatt en forkjærlighet for å dyrke bønner.


Besteforeldrene mine dyrket bønner. De ble stelt med andakt, og bestemor . Bufret Alt for få både dyrker og benytter bønner og erter. De kan dyrkes hvor som helst bare de får sol. De er enkle å dyrke både i potter og bed.


Husk at du ikke trenger å handle akkurat de samme navnsortene som jeg lister opp, en salat eller bønne eller rødbete dyrkes på samme måte . Det kan dyrkes mye mer menneskemat i Norge enn det skjer i dag. I dette studiet analyserte vi miljøeffekter av å produsere erter og åkerbønner i et korndominert vekstskifte på en gård ved Oslofjorden ved hjelp av . Så lenge du har vindu kan du dyrke mat innendørs. Husk at bønnene vil bli mange ganger større når de spirer, så prøv deg frem med noen få . Bondebønne er en gammel kulturplante, men ikke særlig kjent i Norge.

Derimot egner bondebønner seg godt til dyrking i Norge. I tillegg at bondebønne er .

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg